-1 C
София
вторник, 2 март 2021 г.

Как ще затворят устата на 75 милиона американци?

Избрано за Вас

Доналд Тръмп обжалва спирането на указа му за имиграцията - bTV Новините

Татяна Кристи, Фейсбук

Смешните опорки, че социалните медии на САЩ не са медии, а частен бизнес със свои правила и политики и затова могат да налагат цензура и т.н. не са състоятелни и са тотално лицемерни. Класическите медии са също частни корпорации, те също работят за печалба. Тях правителството на САЩ директно не може да ги цензурира. Но това не означава, че в медиите няма цензура и автоцензура в зависимост от политическите, религиозни или корпоративни техни уклони. Всяка една медия има своя редакционна политика, която се основава на определени нейни стандарти, както и на закона, както и на пазара, разбира се. Социалните медии, обаче иззеха функцията на медиите – кога за лошо, но в повечето случаи за добро. Първо защото направиха възможно да разнообразят потока на информация и да заообиколят табутата на класическото медийно разспространение, което опира до професионални журналисти да отразяват света и което поддържа един елитарен затворен кръг за това кой има право да разспространява информация и как да го прави. Обаче социалните медии счупиха този модел и като цяло всичко това е за добро, защото разтвориха медийната комуникация и я обогатиха, включвайки милиони, които нямат глас да имат такъв. Класическите медии в САЩ за съжаление през последните години, спадаха неимоверно в своите стандарти. Нито CNN, нито Тime, нито New York Times, нито Washington Post и т.н. останаха примери за обективна и качествена журналистика. Това започна да личи и по качеството на списване на подобни авторитетни издания и по уклона им. Класическите престижни медии – като затворен клуб за избрани списвачи в тях, много от тях със занижен капацитет – вече не задоваляваше медийните потребители–с появата на социалните мрежи и избухването на информационния обмен, който никоя класическа медия не може да постигне. И да, понеже интернет е слабо регулиран в сравнение с класическото медийно пространство и понеже социалните медии не са класически медии, дойде предизвикателството за създателите им – които не са журналисти, политолози или специалисти по медийно право. Тези айти технократи се оказаха в горещи води след като продуктите им иззеха силата на медиите. И те самите трябваше да контролират какво е позволено или не в платформите им, балансирайки пазарните си политики и гражданската отговорност на компаниите им. За съжаление не винаги им се получава. За съжаление потребителите виждат двоен стандарт – като в случая с Фейсбук – който сключва договори с десетки правителства, за право на бизнес, а в същото време позволява на модератори да цензурират неудобно политическо или друго съдържание на конкретна територия. Не им е лесна работата в този баланс и е много несъвършена. Това не означава, че не се опитват. Но бъдещето на социалните мрежи е в по-съвършена тяхна вътрешна регулация и политика – за която трябва да работят обучени медийни специалисти и пиари, а не политически проксита на даден естаблишмънт. Перманентното затварянето на акаунта на Тръмп е нож с две остриета и тепърва ще видим резултатите в/у върху социалните медии. Тръмп има 75 милиона гласоподаватели – със затварянето на неговия канал за комуникация с тях, се затваря устата на половин Америка. Убедена съм, че ще изникнат нови алтернативи за социалните мрежи. Всъщност, много искам да е така. И преди да ми скочат комсомолци да ме наричат „тръмпист“ и „расист“ на стената ми, да си помислят много добре дали да го направят. Този пост не защитава действията на действащия президент. Намирам неговото поведение за недопустимо в контекста на събитията в Капитолията. Постът е за бъдещето на социалните мрежи в едно много антагонизирано и политизирано общество.

РЕКЛАМА

- Реклама -

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html