-5.2 C
София
четвъртък, 9 декември 2021 г.

Васил Чакъров – художникът, който не се разделяше се картините си

Васил Чакъров не искаше да се разделя със своите рожби. Показваше ги в общи и колективни изложби. Уреди и няколко самостоятелни – в София, Кюстендил, Самоков, Пловдив. Но се отказваше да продава. Сигурно му е било драго, че хората харесват творбите му, но след това пак си ги прибираше у дома. Затова днес, когато вече не е тук, те са живи и събрани наедно свидетелстват за голям самороден талант, за забележително по обем творчество и за необикновено личностно присъствие.
Сред това множество грижливо запазени от художника работи открих неговия първи опит в маслената живопис – един малък пейзаж. На гърба му Чакъров старателно беше отбелязал, че е рисуван по Марио Жеков, през 1953 година, и е изработен с бръснарско ножче. В този простичък мотив на селска воденица деветнайсетгодишният младеж вече е изявил своя характер. В противовес на соцреалистическата живопис и то в нейния пиков момент той е намерил истинския път – експресивната форма и добрия образец. И с подръчни средства е успял да се доближи до него.
Десетина години по-късно пак в маслена техника е изпълнил една съвсем самостоятелна картина – „Асфалтова база”, намерена точно като композиция и пластическа ритмика. Пропуснала съм да го питам защо не е останал в полето на маслената живопис. Кое го е притегляло към акварела и графичните техники? Защо именно там е чувствал най-добре себе си?


И все пак навярно не е случайно, че в края на 80-те, пълноценно доказал се за повече от двайсет години като майстор в акварела и графиката, в карикатурата, шаржа и колажа, той взема четките, изработва си сам палитра и се обръща към маслената живопис. И преди е изпитвал изкушение от смесените техники. Експериментирал е върху нестандартни основи – тензух и гласпапир. И няма как да не отбележим в тези му действия усета за цвят, за модулация на багрите, жаждата за плътност на образа.
Затова не бива да се учудваме, че в творческа зрялост той уверено се насочва към маслото. През 1986 – 1988 Васил Чакъров създава цели цикли в тази материя. Те очароват и респектират. Можем да обособим няколко тематични кръга произведения.
Естествено една серия е свързана със Самоков и околностите му. Тук е преминал съзнателният живот на художника. И именно тук видяното е развило мисълта и чувствата му. Изпълнени върху картон или платно, тези камерни творби привличат със свеж поглед към избрания мотив и в същото време с категоричност на възгледа. Напълно свободен в артистичните си реакции, той е естествено отворен и към експеримента. Такива са четирите работи „Дъга”, които той е нарекъл по местния говор „Зуница”. Да прибавим и няколкото работи, вдъхновени от родното Багренци – звънки по цвят и настроение.
Специално внимание заслужават нещата, които Чакъров изпълнява в Германия, където е на пленер с група художници учители. Тук наред с многото миниатюрни зарисовки, в които маркира впечатленията си от новата среда, той създава и завършени картини. В тях модерната стилистика стои органично и убедително. Макар и оплодена от видяното в музеите и от културните натрупвания, в тези Берлински мотиви откриваме познатия Васил Чакъров – спонтанно и живо, душевно откликващ на онова, което виждат очите му.
Пак в резултат на участие в групови пленери се появяват на бял свят творбите от Банско, Ковачевица, Жеравна. Художникът постига атмосферата им, белязана от стари времена, без да се фокусира върху етнографски и битови детайли. Поразително е, че в тях няма нищо преходно повърхностно. В акта на творчество Чакъров е винаги върховно концентриран и всецяло отдаден.
И въпреки че маслените творби са епизод в голямото художествено наследство на Васил Чакъров, те не могат да бъдат пренебрегнати. Те показват диапазона на майстора – стремежа му да се пробва в различни материи и в тях всеки път по своему да изразява душевните си вълнения.

Ружа Маринска

Във всичко това можем да се убедим в посмъртната изложба на художника, която е подредена в столичната галерия Лоран. Откриването е на 9 март и експозицията ще остане на разположение на любителите на изкуството до 2 април.

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html