11 C
София
вторник, 20 април 2021 г.

Война на дронове: Пекин уби конкуренцията на Америка

Акценти

Вашингтон отвръща на удара с правителствени забрани

Дейвид Къртън, Ройтерс

Китайският безпилотен гигант DJI Technology изгради толкова успешен бизнес в САЩ през последното десетилетие, че почти изгони всички конкуренти от пазара. И все пак  операциите в Северна Америка са били засегнати от вътрешни съкращения през последните седмици и месеци. Загубата на ключови мениджъри, някои от които са се присъединили към съперничещи фирми, е усложнила проблемите, причинени от ограниченията на правителството на САЩ върху китайските компании.

DJI Technology, който се превърна в символ на китайските иновации от основаването си през 2006 г., е една от десетките компании, попаднали в кръстосания огън на търговските и дипломатическите военни действия между Вашингтон и Пекин, като Huawei и Bytedance. Източници казват, че обхватът на марката на компанията, техническото ноу-хау, производствената мощ и силата на продажбите й означават, че тя скоро няма да загуби първенството си на многомилиардния американски пазар за невоенни безпилотни летателни апарати. Но заповед от декември м.г. за добавяне на компанията в т.нар. „Списък на субектите“ на Министерството на търговията на САЩ, заедно със закриването на нейната научноизследователска и развойна дейност в Калифорния, може да повлияе на способността й да обслужва нуждите на американските клиенти.

Влизането в списъка на Министерството на търговията забранява на компанията да купува или използва американска технология или компоненти. Друг удар за китайците стана напускането на Ромео Дършер, базиран в САЩ директор за обществена безопасност на DJI, който изигра централна роля в изграждането на бизнеса на компанията за невоенни американски правителствени ведомства и агенции. Бивш мениджър в НАСА, Дършер сега работи за швейцарски конкурент на китайците.

Той каза, че е напуснал DJI, защото е обезсърчен от съкращенията на персонала и това, което той описва като вътрешни борби за власт между американския екип и централата му в Китай. „Не е лесно да напуснеш лидера на пазара, който наистина е много по-напред от всички останали“, казва Дършер, който се присъедини към DJI през 2014 г. „Но тези вътрешни битки отвличаха вниманието от истинската цел и през 2020 г. нещата се влошиха и това е много жалко“.

Китайският гигант не публикува данни за продажбите си. Министерството на отбраната на САЩ изчисли, че американският невоенни пазар на дронове през миналата година е на стойност 4,2 милиарда долара. Консултантската компания Drone Analyst заяви, че DJI контролира почти 90% от потребителския пазар в Северна Америка и над 70% от индустриалния пазар. Влизането в забранителния списък на Министерството на търговията и забраната за закупуване на части от САЩ може да повлияят на мобилните приложения, уеб сървърите и някои продукти за батерии и изображения. През декември DJI заяви, че забраната няма да засегне способността на американските клиенти да купуват и използват продуктите му.

Но последваха други официални удари. Министерството на вътрешните работи на САЩ заяви, че ще купува дронове само от компании, подчинени на Министерството на отбраната на САЩ, което миналия август публикува списък с пет одобрени доставчици на безпилотни самолети за федералното правителство – четирима американски и един френски.

Със съкращения. Заглавието е на редакцията.
- Реклама -spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html