-7 C
София
вторник, 25 януари 2022 г.

Министър Комитова: Правителството не спира магистрала „Хемус”

„Никой не спира строителството на магистрала „Хемус”. Важно е обаче кой би могъл да го спре. Първо – могат да го спрат фирмите, които могат да кажат на работниците си, че нямат пари за заплати. Това ще бъде лъжа, защото те имат много пари, но е възможно този процес да се случи по други причини. Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари. Г-н Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на „Автомагистрали” ЕАД и на всички подизпълнители. Аз нямам власт над него. Въпреки че „Автомагистрали” ЕАД е собственост на МРРБ, г-н Беличев може да се уволни само ако той сам реши“.

Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова по Нова телевизия.

Тя добавя, че магистрала „Хемус” представлява едно трасе от 250 км от Ябланица до Шумен. „Това е равно на магистрала „Тракия” от Пловдив до Бургас. „Хемус” е разделена на 9 участъка за строителство. За участъците от 1 до 6 сме одобрили 1.95 млрд. лв, а за участъците 7,8 и 9 сме осигурили 1.8 млрд. лв.”, обясни Комитова.

„В участъците 1, 2 и 3 се извършва строителство с разрешението за строеж, а в участъците 4, 5, 6, 7, 8 и 9 не е започнало строителството. Нека поговорим кой и как спира строителството на магистралата? В 1, 2 и 3 се строи и към този момент, а в другите няма как да спрем строителство, което не е започнало”, заяви министър Комитова.

По думите ѝ, средствата за строителство на магистралата не са спрени.

„По първото постановление от участъци от 1 до 6, за които са разходени близо 2 млрд. лв., се строят само 1, 2 и 3, а другите не са започнати. Важно е да отбележим, че „Хемус” се строи от нашето търговско дружество, наречено „Автомагистрали” ЕАД. Това е основната строителна компания, която работи с много подизпълнители, на които са раздадени аванси”, казва Комитова.

„От тези 2 млрд. на нашето търговско дружество са изплатени 1.38 млрд. – парите са там. Като строителство сме изпълнили – 9 км са готови, а още 68 км са в строителство и не са въведени с Акт 16. Около 16 процента от магистралата са изпълнени, а с парите сме много по-напред. Въпрос на месеци е километрите по участъци 1, 2 и 3 да бъдат завършени”, обясни министър Комитова.

„Аз мразя незавършеното строителство, защото то е най-скъпото. Ако тя остане незавършена, ще ни излезе 5 пъти по-скъпа. Никой няма интерес да спира строителството на магистралата”, добави тя.

„Ремонтът на тази магистрала се финансира с други средства. Когато аз дойдох в министерството на 12 май – 3 фирми вече работеха в участъка Чирпан – Стара Загора. На 12 май се работеше усилено, а туристическият сезон се открива на 15 май. Опциите пред нас бяха две – или да спрем строителството, или да го продължим. Спряното строителство са загубени пари. Грешката е допусната в по-ранното планиране на тези ремонтни дейности. Фирмите започнаха да си искат парите. Ние казахме, че ще им ги дадем, но след като извършим проверка на място. Констатирахме некачествени строителни работи и ги накарахме да си отстранят дефектите”, каза Комитова.

„Фирмите, които изпълняват, се оплакват от години, че парите за строителството са малко. Държавата е права, че се дават много пари, и фирмите са прави, че получават малко. Гражданите пък са недоволни от ниското качество. Защо се случва така? Механизмът, по който се надписва сметката, е ясен. При т.нар. „инженеринг”, ако за един път трябват 100 кубика бетон за качествена работа, в сметката се записват 200. Цената остава пазарна, но количеството е завишено. Същата е схемата и със свлачищата. При всички тях няма обществени поръчки”.

 

 

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html