3.1 C
София
четвъртък, 28 октомври 2021 г.

53-те милиона, които Домусчиев дължи на държавата, потънаха в Арбитражния съд

Кирил Домусчиев

Приватизаторът на „Параходство Български морски флот“ – „Кей Джи Маритайм Шипинг“, дължи на държавата неустойка от 53 милиона лева заради неизпълнение на договора от 2008 година. Този сюжет започна през 2017 година и потъна в забрава. Случаят е известен като войната между Валери Симеонов и Кирил Домусчиев. Бившият вицепремиер направи всичко възможно Агенцията за приватизация (днес Агенция за публичните предприятия и контрол (АППК) да потърси парите от приватизатора „Кей Джи Маритайм Шипинг“ на братя Домусчиеви, което породи трусове в бизнеса и правителството. Стигна се дотам, че през 2018 година беше направен опит за законодателна промяна, който да спести глобата за Домусчиев. Проектът беше оттеглен и не се стигна до това. Оттогава всичко е в ръцете на Арбитражния съд към Българската търговско-промишлена палата, където се случват странни процеси.

Две години. Толкова се точи делото в Арбитражния съд при БТПП с ищец държавата и ответник фирмата „Кей Джи маритайм шипинг“ на Кирил Домусчиев, показва проверка на вестник „Галерия“. Окончателното решение е твърде далеч, а плащането на 53 милиона от приватизатора на „Параходство Български морски флот“ е като мираж далеч във времето.

Арбитражните дела в БТПП обичайно продължават по 7-8 месеца и са предпочитани от страните по спорове заради бързината си и опростената процедура. Оказва се, че в случая с 53-те милиона на Домусчиев нещата не стоят точно така. Арбитражните дела не са публични, но „Галерия“ научи, че по това на държавата (АППК) срещу „Кей Джи Маритайм“

има безброй странни процедури като отводи на арбитри,

контрадела, сгрешени експертизи и назначаване на нови, забавяне в сроковете за обжалване и много други. В същото време въпросът за дължимите 53 милиона на държавата не е повдиган повече от година – за последно го направи депутат от опозицията в 44-тото народно събрание в своя телевизионна изява. И оттогава нищо. Заради новата политика на служебното правителство и очертаващата се нова власт за ревизия „Галерия“ реши да провери как се развива и този случай.

Всичко започва през 2008 г. по времето на Тройната коалиция. Тогава „Кей Джи Маритайм Шипинг“ на братя Домусчиеви купува 70% от БМФ. В следващите 10 г. се задължава с договор да инвестира 780 милиона лева в кораби, да поддържа общ тонаж на плавателните съдове най-малко 1 300 000 дедуейта и да има 2360 служители. Оказва се, че приватизаторът не е спазил тези задължения и няма как да го направи. Затова две години преди изтичането на следприватизационния контрол, през 2016 „Кей Джи Маритайм“ завежда първото дело в Арбитражния съд към БТПП. По него иска договора да се измени, като се намали тонажът до 880 000 дедуейта и заетите от 2360 да станат 803, колкото работници имат към оня момент.

Като мотив се сочи икономическата криза.

Искът на фирмата на Домусчиев е уважен, но държавата под натиск от Валери Симеонов обжалва във Върховния касационен съд. Магистратите от съдебната система връщат казуса в арбитража и той го прекратява при второто разглеждане. Така „Кей Джи Маритайм Шипинг“ не успява да се спаси от бъдещата глоба.

През 2019 година Агенцията за приватизация официално уведомява „Кей Джи Маритайм“, че дължи 53 милиона лева неустойка плюс лихви и я кани да ги плати до 3 месеца. Това не се случва и започват споровете в Арбитражния съд към БТПП като по-бърз и надежден, с взаимно доверие в посочените арбитри и от двете страни. Делата в арбитража са две. Първото е на „Кей Джи Маритайм“ с искане неустойката да отпадне, защото държавата била получила други облаги от приватизацията на флота. Второто е на държавата срещу фирмата на Домусчиев. По първото дело за арбитър е назначен Андрей Делчев, който в миналото е бил съдия, висш чиновник в Министерския съвет, а сега е директор на Българската петролна и газова асоциация. Към момента на определянето му за арбитър обаче асоциацията, свързвана с водещата роля на „Лукойл“, е

член на КРИБ, където председател е Кирил Домусчиев.

Затова държавата иска отвода му. По него се произнася Софийският градски съд, който оставя Делчев в играта. Това обаче отнема половин година. По второто дело на държавата срещу фирмата на Домусчиев арбитър е адвокатът и преподавател Петя Голева, която после е оттеглена, защото нейни публикации са издавани от „Сиела“ на Иван Тодоров, който също е член на екипа от арбитри. После на нейно място е определена професор Анна Станева, с която фирмата на Домусчиев не е съгласна. И отново започва дело в Софийския градски съд за отстраняването й. То се точи 6 месеца и искането на „Кей Джи Маритайм“ е отхвърлено в края на 2020 година. Оттогава по спора на държавата с Домусчиев в Арбитражния съд е имало само две заседания, които не са довели до резултат, съобщава „Галерия“. Разменят се становища и експертизи.

Валери Симеонов първо оспори договора на олигарха в съда, а след това забрави за него

Интересното е, че две години преди края на мандата си в управлението като вицепремиер и депутат Валери Симеонов не е говорил публично по темата, включително и в предизборната кампания на патриотите. Дори още преди братя Домусчиеви да продадат Нова телевизия, Симеонов беше чест гост в каналите на медията. Наследничката му на поста, негова съпартийка и близка Марияна Николова беше вицепремиер до последно и в нейния ресор беше Агенцията за приватизация, която води съдебната битка с „Кей Джи Маритайм Шипинг“.

Няма движение и яснота по друг казус, свързан със спора на държавата с приватизатора на „Параходство Български морски флот“.

За да обезпечи неустойката от 53 милиона лева, държавата беше поискала от Софийския градски съд да запорира имущество от групата на Домусчиеви. Гарант по приватизационния договор за флота е фирмата за имоти на братята „Адванс Пропъртис“. Затова съдът допуска възбрана на сграда и 40 дка, собственост на дружеството в столичен квартал.

В отчет на Агенцията за приватизация от края на 2020 година пише, че е подаден сигнал до Районната прокуратура в София заради разрушена сграда, с която съдът е обезпечил бъдещото вземане на 53-те милиона. По случая е започнало наказателно разследване на държавното обвинение, което още не е приключило, показа проверка на „Галерия“. Става дума за административна сграда на „Адванс Пропъртис“ до летището, която е съборена през 2019 година и на нейно място се строи нова. Според дружеството на Домусчиеви сградата е съборена преди запорите от съда. Отделно от това „Адванс Пропъртис“ обжалва обезпеченията на имотите си като гарант на „Кей Джи Маритайм Шипинг“. На първа инстанция софийският градски съд е отхвърлил жалбата им, но делото още тече в Апелативния съд и по него няма окончателно решение.

Така 14 години след приватизацията на БМФ, 5 години след началото на споровете и 2 години след началото на арбитражните дела случаят с 53-те милиона неустойка е на път да се загуби по коридорите в храма на Темида. Дори делата в структурата към БТПП да приключат някога, те могат да се обжалват във Върховния касационен съд, което допълнително усложнява казуса.

 

 

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html