13.8 C
София
вторник, 21 септември 2021 г.

Олимпиадата и телевизиите: време за ревизия

Остър спад в рейтинга на игрите показва, че зачестилите промени на спортове и дисциплини нямат определящ ефект върху популярността

Теодор ЦЕКОВ

Когато сметките не излизат, се налагат промени. Особено ако сметките са 10-цифрени. Олимпиадата в Токио отбеляза масивен срив на телевизионната аудитория, с което принуди водещи медии да преизчисляват уравнението между разходи и рекламни приходи.

В царството на пийпълметриите – САЩ, притежаващата правата за излъчване NBC загуби половината си зрители в сравнение с Рио 2016 и около 55% спрямо Лондон 2012. Идентични резултати регистрира BBC в Обединеното кралство.

Данни тепърва ще идват и от други държави, където факторът гледаемост е ключов за пазара. Тенденцията обаче е извън съмнение и се очертава да продължи през февруари 2022 в Пекин.

NBC вече стартира компенсиране на недоволни партньори с безплатни реклами, отделно заради ниския рейтинг ще трябва да намали цените. Телевизията плати на Международния олимпийски комитет 7.8 милиарда долара за отразяване на летните и зимни игри до 2032. Друг американски гигант – Discovery, притежаващ Eurosport, взе правата за цяла Европа срещу $1.5 млрд за четири форума (2018-2024).

Твърде много: Олимпийският център за излъчване на игрите в Токио снабди телевизиите с над 9000 часа съдържание – 30% повече от Рио 2016, и поне двойно над потребностите на зрителите.

Оправдания и причини

Лансираните обяснения за шокиращата непопулярност на Токио 2020 са дискусионни. Първо – излъчвания в неудобно време. Където и да се провеждат игрите, поне 4 континента попадат в различна част на денонощието. Зрителите отдавна са свикнали, пък и сега сме в серия от поредни азиатски форуми. Специално за летните, в Северна Америка лондонският беше по-гледан от този с нищожна часова разлика в Рио.

Второ и дежурно – пандемията. Психическа умора има и всички забавни предавания търпят спад, но все пак олимпиадите не са месечни, нито ежегодни. Ограничените пътувания, събирания и забраната за публика би трябвало да увеличат телевизионната аудитория, вместо да я намалят.

Четвърт от анкетираните в САЩ изтъкват, че са отблъснати от агресивната нова идеология, според която патриотизмът е грях и белите трябва да страдат заради репресии към други раси отпреди два-три века.

Най-смислена причина са еволюиращите медии и потребители. Доказателство е, че 50-те процента спад в NBC достигат 67% за аудиторията 12-17 години и 63% при 18-34 г.

Модерни времена

Потокът (стрийминг) на жива картина и видео през интернет постепенно измества ефира, кабела и сателита. Телевизиите, в нашия случай БНТ, отвориха дигитални платформи в мрежата, но там излъчват почти същото съдържание. Технологичните компании инвестират в иновативни, по-динамични форми.

Младите прекарват онлайн около 7 часа дневно. Малцина ще отделят половината време за едно пряко предаване на спортно събитие.

Новините вече галопират през социалните мрежи и приоритет е да получиш есенцията бързо, вместо целия продукт от-до. Кратки атрактивни клипове са предпочитани, което личи от прогреса на YouTube, TikTok и др. Който не го е разбрал, ще се сблъска с този факт.

Драма на хоризонта за БНТ

Традиционните телевизии изнемогват финансово срещу мощните нови медии. Офанзивата на Amazon, Google (YouTube), Disney стоварва разходи върху зрителя за абонаменти към платени канали.

Утешително е, че при продажба на правата МОК изисква част от олимпийските състезания да вървят по телевизии с безплатен достъп. За повечето държави в Европа се наложи Discovery да продава пакети (на BBC, RAI, FranceTV, БНТ и др.), но си запази лъвския дял.

Данните сочат, че две трети от европейците избраха сублицензирани национални медии, останалите гледаха Eurosport и стрийминг. Discovery ликува – чрез нонстоп излъчвания трупа нови абонати и е на плюс от инвестицията за правата, докато безплатните телевизии трябва да се бият за остатъци.

За да надцака местните конкуренти, BBC предложи да свие своите часове пряко излъчване до 500 (при 3500 за Discovery). Това отприщи масов гняв, защото само една трета от британците имаха абонаменти и достъп до платените канали.

Виртуална реалност: Телевизионното студио на BBC създаваше илюзия за модерна пагода на покрив над Токио, но всъщност функционираше от централата край Манчестър с помощта на компютърни графики и зелен фон.

Тук БНТ харчи над своя бюджет и трупа милионни дългове, за да запази излъчването на олимпиадите, световните и европейските първенства по футбол. Правата за зимните игри 2018 и летните в Токио струваха 1.6 млн евро, заедно с Евро 2020 – общо 5 млн. На вратата чукат преговори за следващия олимпийски цикъл (2022-2024) и в играта за сублиценз ще се намесят по-богати конкуренти.

Олимпийска рулетка

Пазарите не търпят хаос и винаги се наместват, но тази гъвкавост липсва при администрацията. Функционерите от МОК вярват, че е достатъчно да заменят утвърдени спортове с модерни, харесвани от младите. В този дух е последното решение: Изпълкомът ще може еднолично –  без нужното досега съгласие на всички членове във върховния орган (Сесията) – да променя програмата по своя преценка. Иначе казано, властта от парламента отива в едно 15-членно правителство.

Съображенията варират – от допинг и съдийски проблеми до интерес и репутация. Кусури могат да бъдат открити у всеки, въпрос на желание. Неотдавна борбата едва се спаси – трябваше да спори за място с мераклии като ролкови кънки, уейкборд и др. Сега на ръба е друг неизменен участник от първите игри през 1896 – вдигането на тежести, заради допинга. Боксът е нарочен за своеволия на реферите, но такива от десетилетия има и в художествената гимнастика. Закриват спортното ходене на 50 км, защото за 90 години в програмата МОК не добави женски вариант, а сега ще търси полов баланс с някаква смесена дисциплина.

Асансьори и еднодневки

Текучеството стана традиция в последните години като маркетинг стратегия, включваща правото на всеки домакин да добавя популярни за страната спортове. Така някои се появяват еднократно, други се движат като асансьор нагоре-надолу.

Пропуснали два олимпийски цикъла, бейзболът и дамския вариант софтбол бяха върнати поради популярност в Япония, отпадат за Париж 2024 и вероятно ще присъстват в Лос Анджелис 2028. Рекордьор по влез-излез е таекуондо с половин дузина.

Неприятна е ситуацията с каратето, което след дългочакана първа поява веднага изпада. На негово място влиза брейкденс. Дебют в Токио направиха още сърф, скейтборд и спортно катерене, които остават за Париж. Сигурен за мястото си е голфът, макар да е спорно доколко популярен сред младите или сред големите рекламодатели.

Олимпиадата заприличва на шоу, в което актьорите се сменят като дрехи според нечий каприз. Проблемът е, че “висящите” спортове не могат да предложат на спортистите сигурна кариера и дългосрочно планиране.

Въртележката на парите

Негативният тренд от последното десетилетие показва, че смяната на спортове няма определящо значение за популярността на игрите. МОК изостава от дигиталната епоха, но – с висок или нисък рейтинг – олимпиади и кандидати за излъчването им ще има.

Въпросът е дали ще се запазят постъпленията от лицензи, реклами и спонсорство. Показателни ще са цифрите от Пекин 2022 и търгът за правата в Европа – договорът на Discovery изтича 2024.

За 4-годишен цикъл в МОК влизат 5 милиарда долара,  73% идват от медийни права, 18% от спонсори. Централата запазва 10% за оперативни разходи. С 50% (2.5 млрд) финансира организацията на следващите летни и зимни игри в съотношение 30-20. Други 1.5 млрд – по 740 млн, отиват към националните олимпийски комитети и международните спортни федерации, тоест приходите засягат всички нива на пирамидата.

Традицията оцелява, но докога?

“Това може би е началото на края за телевизията като масмедия”, заяви Джей Розенщайн, бивш вицешеф на отразявалата зимни игри през 90-те години CBS. Той визира антирекорда от Токио с най-ниския олимпийски рейтинг в историята на САЩ от първите измервания през 1988. Във всички раздели и категории сривът е от 35% до почти двоен, а в топ 3 на излъчванията с минимална гледаемост влязоха закриването и откриването на игрите.

Експертът смята, че заради голямото раздробяване на информационния поток и изобилието по видео и други дигитални платформи вече приемаме краткия репортаж (хайлайт) като напълно приемлив, а дългата форма на гледане на телевизия отива в миналото.

Пред очите ни несъмнено се случва монументален преход, но телевизията все още е най-предпочитан олимпийски източник. В САЩ изчислиха съотношение между телевизионна и стрийминг аудитория близо 60-40, но разликата варира според възрастовите групи и младите гарантират стабилно стопяване. В Европа предимството също е за националните медии, а на Острова BBC отчиташе десетки пъти повече зрители от платените канали на Discovery/Eurosport при паралелно излъчване на едни и същи състезания. Светът обаче се променя и картината за телевизиите не е черно-бяла, само нюансите изглеждат по-тъмни.

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html