15.8 C
София
петък, 22 октомври 2021 г.

Режисьорът Валентин Гошев: Филип Трифонов правеше най-хубавото вино и най-вкусната салата

Валентин Гошев, снимка: БГНЕС архив

АНТЕНИ

Филип Трифонов отново е на големия екран – прочутият актьор, напуснал земната сцена навръх Богоявление в началото на 2021 година, е сред звездите във филма „Моторът“, който в момента се върти по кината. Последната му роля е на войводата от ВМРО и депутат Таско Кочерински. Зад лентата стои Валентин Гошев, който е вдъхновен за сюжета от автобиографичната книга на Веселин Бранев „Следеният човек“ и от Дневника на Богдан Филов. Във фокуса на историята са трима юноши през Втората световна война – Славчо, евакуираната софиянка Евелина и Вили от позиционираната германска рота край село Бараково. Таско Кочерински е единствената действителна историческа личност в интригите.

Режисьорът и сценарист Валентин Гошев

Гошев, който преди години подписва 55 епизода от сериала на „Нова“ „Забранена любов” и „Кантора Митрани“ на ТВ7, е стар кинопартньор на Трифонов. Артистичното им приятелство започва през 2005, след като Гошев, който до този момент не се познава лично с маестрото на нестандартните роли, създава страхотен образ специално за него в пълнометражния си игрален дебют „Самотни сърца“. Преди старта на снимките Георги Дюлгеров, професор на Гошев във ВИТИЗ, го предупреждава да внимава, защото Филип е труден характер и обича да предлага авторски текстове, които „дописват“ щрихи от персонажа. А неговият в „Самотни сърца“ е много колоритен – художникът ветеран бате Мить

о, който тайно отваря писмата на кандидат-булките на главния герой, нагрявайки плика върху пара. Но като двама класически чешити и автори на лакърдии, Трифонов и напълно неизвестният тогава Гошев се „надушват“ още през първата седмица. Филип е толкова доволен от „материала“, че даже не се пазари с продуцентите за хонорара. Когато имат почивен ден, разпускат с излети и мачове. Прескачат до село Добърско, за да видят черквата с Христос в космическата ракета,

пият по две малки с д-р Костадин Ангелов,

викат за националния отбор при двубоя му с Румъния. След финала на продукцията започват да си гостуват – актьорът с кеф посещава селската къща на режисьора в Българене, където напоително си бъбри с тогава все още живите родители на Валентин Гошев. Благоевградчанинът не пропуска да се отбие при Трифонов, когато е в столицата.

„Винаги вадеше от домашното вино – произвеждаше го собственоръчно на вилата. Купувах ръчно изпечен хляб от фурната срещу кооперацията му в Лозенец, а той забъркваше страхотна салата от изпечени от него чушки и тиквички, чесън и магданоз. Приказваме, топим и поливаме – незабравимо изживяване“, разказва пред вестник „Галерия“ Валентин Гошев.

Следващият им общ проект е „Топъл ноември“, обявен през 2009 г. за най-добрата късометражна лента. А още докато създава сценария на „Моторът“, Гошев си представя Филип Трифонов в костюма на някогашния харамия Таско Кочерински, народен представител от Рилското корито. Един ден киноасът идва на терен с два гъсто изписани листа в ръка и предлага на Гошев да ги включи във фабулата. Той прочита текста и го харесва, но държи Филип първо да снима по сценария, а след това да търсят място за хрумките му, които безспорно са оригинални. И въпреки че ядат и пият заедно, Гошев информира Трифонов, че ще вземе окончателното решение при монтажа. А понеже Филип постоянно е край камерите, дори когато няма конкретно участие пред тях, с кеф облича дрехите на Таско Кочерински, за да осъществят допълнителните кадри, базирани на предложените от него ситуации и реплики. В една от сцените героите на Трифонов, Петър Калчев от Малък градски театър „Зад канала“ и Гошев, който също се изкушава да актьорства,

наблюдават жадно кръчмарката Малина

– малка заигравка с героинята на Моника Белучи Малена от италианския кинохит. После Филип ги спуква от майтапи, че изглеждат така, като че ли наистина „точат лиги“ по колежката Розалия Абгарян, иронизирайки, разбира се, и себе си. А когато „Моторът“ печели награда на фестивал в Албания, Гошев звъни на Трифонов още от границата. Актьорът незабавно се разпорежда фотосът със статуетката да бъде качен в социалните мрежи, но Гошев е без смартфон и няма как на мига да реализира заръката. След известно време Трифонов звъни на вратата на Гошев, за да проследи изпълнението на акцията – аранжира нарочен цветен фон, на който призът да изпъкне по-убедително.

Двамата обаче са тандем не само като мераклии бохеми, а и като драматурзи. Филип Трифонов и доста по-младият негов съмишленик работят заедно върху сценарий, чиято идея се ражда в парка-галерия „Оригиналите“ в една от махалите край село Осиковица, където големият скулптор Павел Койчев реди творенията си. Трифонов

постоянно добавя нови нюанси и в образа на главния лекар,

в който трябва да се превъплъти за следващия филм на Гошев. Но уви, не го доживява.

Премиерата в кината на „Моторът“ не дочаква и Гергана Кофарджиева – вдовицата на легендарния режисьор Любен Гройс умира месец след Филип Трифонов. Тя е в ролята на вече възрастната Евелина – госпожицата в триото, което се загубва в неизбежната реалност на войната. Като остарелия Вили – юношата немец, се изявява Михаил Мутафов, а Славчо е самият Ицхак Финци. Валентин Гошев не крие, че големият Ицко също не е от лесните – досущ като Фипо. „Той е сложна личност – трудно се съгласява, но хареса ли му ролята, всичко върви като по вода. Общуването с него е изключително“, категоричен е Гошев.

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html