2.8 C
София
четвъртък, 2 декември 2021 г.

Скоро чрез Фейсбук ще можеш да се явиш като холограма в хола на приятел

Марк Зукърбърг представя своя аватар за метавселената           Снимка: РОЙТЕРС

За пръв път от 17 години Марк Зукърбърг има нова работа. Миналата седмица той стана изпълнителен директор на “Мета”, новото име на компанията майка на приложенията фейсбук, уотсъп и инстаграм. Целта на ребрандирането е да укрепи гиганта в социалните медии по пътя му към метавселената, която Зукърбърг – един от най-богатите хора в света, вижда като бъдещето на интернет.

Веднага след обявяването на новината милиардерът разкрива в интервю, че за разлика от основателите на “Гугъл”, оттеглили се през 2015 г., когато търсачката стана част от холдингова компания, наречен “Алфабет”, той няма планове да сдава шефския пост.

Идеята за “Мета” се пази в тайна, откакто официално стартира проектът за метавселената преди повече от шест месеца. Малкото знаещи за случващото се трябвало да подпишат секретни споразумения за неразкриване на информация. Марк Зукърбърг обяви, че е мислил за промяната на името на компанията, откакто купил “Инстаграм” и “Уотсъп” през 2012 и 2014 г., но по-рано тази година осъзнал, че е крайно време да го направи.

“Мисля, че имаше много объркване и неудобство относно това, че марката на компанията е същата като на едно от приложенията ни за социални медии. Смятам, че е полезно за хората да имат връзка с компания, която е различна от който и да е конкретен продукт”, заяви Зукърбърг.

Възможно е ребрандирането да е превантивен ход, който да позволи на богаташа при евентуално разцепване на компанията да запази контрол върху желаните от него марки.

Шефът на социалната мрежа знае, че времето за смяната на името е подозрително. През последните няколко седмици компанията му беше залята от серия критики благодарение на изтекли вътрешни документи, предоставени на медиите от бившата служителка Франсис Хаугън. 37-годишната жена, работила в отдела за дезинформация на технологичния гигант, заяви, че шефовете на фейсбук поставят астрономическите си печалби пред хората.

Хаугън призова Зукърбърг да подаде оставка като ръководител на социалната мрежа и да позволи в компанията да се извърши промяна, вместо тя да посвещава ресурси и усилия за своето ребрандиране.

“Може би това ще е възможност за друг да поеме юздите на “Фейсбук”. Мрежата ще бъде по-силна с някой друг начело, който иска да се фокусира върху сигурността”, каза Хаугън. Тя припомни, че компанията все повече залага на експанзията и на новите сфери на действие, вместо да надгражда върху вече постигнатото.

Също така наскоро социалната мрежа бе атакувана от учени, че вреди на психиката на подрастващите, а само преди дни Марк Зукърбърг и жена му Присила Чан бяха обвинени от бивши служители в сексуален тормоз.

Много критици смятат, че новото име на компанията е тактика за прикриване на скандалите. Самият Зукърбърг обаче твърди, че настоящият цикъл от лоши новини няма нищо общо с това. “Въпреки че знам, че някои хора искат да направят тази връзка, мисля, че това е нещо нелепо”, заяви богаташът.

Редица експерти обаче са на противното мнение.

“Всички лоши новини и политически битки, които в момента води, са свързани с неговите продукти за социални мрежи, така че лансирането на нещо напълно ново е начин за напълно ребрандиране и започване на чисто, без да се променят много съществуващите проблемни продукти”, убедена е Тайна Бухер от университета в Осло, Норвегия.

Специална група, следяща действията на социалната мрежа, пък обяви, че новото име не променя реалността.

“Фейсбук унищожава нашата демокрация и е водещият търговец на дезинформация и омраза в света. Тяхната безсмислена промяна на името не трябва да отвлича вниманието от разследванията. Необходим е независим надзор, за да държи “Фейсбук” отговорен”, се казва в изявление на групата.

Други са на мнение, че определени политически и бизнес кръгове се опитват да овладеят мрежата с цензура за постигане на свои цели.

Метавселената като идея не е нова, но стана популярна чак когато Зукърбърг не започна да говори публично за нея по-рано тази година. Концепцията произлиза от “Снежен крах”, дистопичен роман от 90-те, в който хората бягат от разпадащия се реален свят, за да бъдат напълно потопени във виртуален. Милиардерът обяви, че опитва да възстанови метавселената като утопична идея, която ще отключи изцяло нова икономика на виртуални стоки и услуги.

Зукърбърг вярва, че през следващото десетилетие повечето хора ще прекарват все повече време в напълно потапяща 3D версия на интернет. Създателят на фейсбук подтиква екипите си да изградят технология, която един ден може да позволи да се влиза във виртуално пространство като аватар или потребител, да се появи като холограма в хола на негов приятел, който живее на другия край на планетата.

“В това бъдеще ще можете да се телепортирате незабавно като холограма, за да бъдете в офиса без пътуване до работното място, на концерт с приятели или в хола на родителите си”, твърди Зукърбърг.

Не е ясно дали ребрандирането на “Мета” ще сбъдне мечтите на милиардера, но без съмнение това е смел ход. Компанията се изправя срещу нови конкуренти в социалните медии, вбесени правителствени регулатори и ново поколение потребители, които гледат на фейсбук като на нещо вече остаряло.

“Това е още един свят, който те искат да завладеят. След като завзеха Земята, те сега искат да имат и виртуалната метавселена”, смята Анупам Чандър от Джорджтаунския университет във Вашингтон.

Точно както смартфоните заменят настолните компютри, Зукърбърг залага, че метавселената ще бъде следващият начин, по който хората ще взаимодействат с компютрите и помежду си.

Източник: 24 часа

 

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html