-1.2 C
София
сряда, 19 януари 2022 г.

Изложба графика с добавена реалност представят във Варна

На 15-ти декември 2021 от 18 часа в Арт Галерия Ларго – Варна ще се открие изложбата – графика с добавена реалност „Божествена комедия“ на търновския художник Светослав Косев. Събитието се реализира под патронажа на г-н Антонио Таркуинио, Почетен Консул на Република Италия във Варна. С изложбата в галерия Ларго ще бъде отбелязана годината на Данте. През 2021-ва година се навършват 700 години от смъртта на италианския поет Данте Алегиери и годишнината се отбелязва с различни културни събития не само в неговата родина, но и по цял свят. Експозицията в галерия Ларго ще представи графики, вдъхновени от безсмъртната творба на Данте „Божествена Комедия“. Включени са 16 литографии, осем от които са посветени на песни от „Ад“, пет на „Чистилище“ и три на „Рай“.

Особеното в настоящата изложба е, че напускаме зоната на двуизмерното и преминаваме в триизмерното пространство. На практика всяка от творбите има две състояния – реално, което зрителите ще могат да видят окачено на стените в галерията и виртуално – което ще могат да видят чрез специално приложение през своите телефони или таблети. Това става възможно, благодарение на колаборацията на автора с двама негови колеги – Атанас Марков и Симеон Желев. Тримата създават преди няколко години арт групата Co-Interaction, чиято дейност е насочена към създаването на проекти, които включват използването на високо технологични средства. Светослав Косев е двигател на артистичната, концептуалната и визуална част на проектите, техническата и технологичната част е поета от Атанас Марков, който е автор и на приложението за добавена реалност, чрез което се визуализират интерактивно проектите. Третият член на групата Симеон Желев разработва калиграфията, като неговата работа зрителите ще могат да видят в творбите от цикъла „Божествена комедия“.

За проекта Светослав Косев споделя: „Това са творби с добавена или обогатена реалност (Augmented reality AR). Това е още един начин да бъде надграден моделът на възприемане на едно графично изображение, което така или иначе има самостоятелно естетическо присъствие в експозиционната площ, с допълнителни композиционни елементи.  Възможностите, които тази технология разкрива пред визуалните изкуства, дават нова насока в тяхното развитие и смятам, че добавената реалност може да промени облика на класическите художествени форми. Реших да доразвия тази идея и да съчетая две напълно противоположни на пръв поглед изразни средства. Едното от тях е базирано на класическата графична техника „литография“, а другото на съвременната триизмерна графика. Симпатиите ми към литографията се базират на завършеното ми образование със специалност графика. Триизмерната графика е нещо, с което се занимавам от дипломирането си в университета.  Тя  представлявала интерес за мен още от възникването си. По този начин се зароди идеята за вплитане на няколко изразни средства в един общ проект, обединен от литературата. За основа на творбите са използвани, моделирани в софтуер за триизмерна графика обекти и персонажи. В графичните отпечатъци са вплетени стихове от литературните произведения, които те илюстрират. Тъй като моделите, които са включени в двуизмерните графични отпечатъци всъщност са триизмерно моделирани обекти, това позволява третирането им и по чисто електронен способ. По този начин едно и също произведение е представено по няколко коренно различни начина.  Това позволява на наблюдателя да получи различно впечатление за един и същи обект в различна визуална форма.“

В изложбата естетическите въздействия върху зрителя ще идват от няколко посоки. Всяка от избраните шестнайсет песни от поемата на великия Данте, които са вдъхновили Косев, той е интерпретирал върху графичния лист със средствата на класическата графика. Ще открием интерпретирани образа на дявола, на любовта в Песен 21, на светлината и надеждата в Песен 20. Но всеки един от образите е представен и във виртуална сцена, което дава възможност за добиване на различно въздействие. Така сюжетът не само се развива и дообогатява, но и създава у зрителя пълнокръвно усещане за присъствие на героите от творбите толкова близо, че сякаш могат да бъдат докоснати.

Добавената реалност в графиките на Светослав Косев може да бъде видяна и на екраните на компютъра от всеки, който изтегли на своя телефон приложението, създадено от Атанас Марков от тук: www.co-interaction.com/co-interaction/app/ и сканира чрез него снимките на творбите в сайта на галерията.

Източник: Арт Галерия Ларго 

 

- Реклама -

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html